Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.07.2009 15:05 - Най-добрата вакантна длъжност в света
Автор: ivantodorov83 Категория: Други   
Прочетен: 1266 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 04.07.2009 15:07


Най-добрата вакантна длъжност в света вече не е вакантна! Тези дни стана ясно, че Бен Саутхол от Великобритания е новоназначеният служител на необитаемия остров Хамилтън, Куинсланд, Австралия. Спечелил е длъжността “Caretaker”, или “оказващ грижи” (в най-свободен превод от английски език) в мащабна надпревара с още 34000 кандидати от целия свят.

image

Напливът от кандидати към тази длъжност е напълно оправдан, защото:

  • Работното място е на открито сред природата - бели пясъци, яркосини океански води, екзотична зеленина, богата фауна на едно райско кътче на Земята
  • Работното време е гъвкаво и е изцяло в ръцете на самия служител - от него зависи как ще си организира работния ден, седмица, месец и как ще си подреди задачите.
  • Самата работа е съчетание от изследователска работа, промотиране, рекламиране и брандиране на интересни места от остров Хамилтън, за да бъдат привлечени туристите, но включва още и задачи както подхранване на рибите в морския басейн (над 1500 вида), почистване на акваторията и др.
  • Възнаграждението е 150 000 долара за 6 месеца работа.

Темата за тази скъпо платена длъжност и човека, който я е спечелил, вече се разказва и разпространява, но предимно като “забавна” и “любопитна”. Четох дори български коментари “какъв грозник бил новонаетият служител” и “как било възможно точно него да го наемат”.

Нека оставим това настрана. Имаме истински добър пример как може да се “купуват” нови и компетентни служители. Същевремено виждаме нагледно как Австралия и австралийската администрация по туризъм рекламират по един много елегантен начин дестинацията “Австралия” и се надяват да увеличат приходите от туристически посещения на самия остров.

Ето няколко акцента, които ме впечатлиха силно:

Философията на целия процес

Отвсякъде е видно, че тук не става дума за обичаен набор и подбор. Фокусът е поставен върху преимуществата на вакантната длъжност. Все едно, че работодателят “продава” една високо стойностна вакантна длъжност, а срещу това търси да “купи” най-стойностния служител.

Работодателят - държавната администрация по туризъм на Куинсланд, е организация, която е създадена през 1979г. Има 13 представителства в света, ангажирани с мисията да промотират Куинсланд като туристическа дестинация. Забележете, че работодателят обявява само едно вакантно място, но апелът е към широкия трудов пазар. Всеки, който има навършени 18 години и отговаря на ясно изброените критерии е добре дошъл като кандидат.

Също като у нас - продължаваме да търсим предимно “хора с опит от 3 до 5 години в…”

Организацията на процеса на намиране на нов служител

Най-точните думи за организацията са “мащабност”, “прозрачност, “ефективност”. В мероприятието, което започна на 12 януари и приключи на 7 май 2009г. бяха използвани мощни средства като интернет, телевизия, хартиени вестници и списания. Всичко и навсякъде бе описано подробно, ясно, конкретно, в стил, който рекламира вакантната длъжност и ползите за кандидата.

След като са били привлечени 34 000 потенциални кандидата, работодателят обявява, че първият тур ще приключи с 50 излъчени кандидата, а вторият тур - с 16 кандидата. Не само всеки одобрен, но и всеки неодобрен кандидат е уведомен каква е съдбата му.

Също като у нас - кандидатите не знаят одобрени ли са или не са одобрени!

Критериите за оценяване на кандидатите

Изписани са ясно и точно: отлични умения за междуличностна комуникация, добър писмен и говорим английски език, нагласа, ориентирана към приключенията, желание и готовност да се опитват нови неща, добри плувни умения и ентусиазъм за гмуркане, способност да се ангажира с потребностите на други хора, поне една години сходен опит.

И още нещо - длъжностната характеристика е публикувана в сайта на работодателя.

Също като у нас - уменията са шаблонни, длъжностната характеристика е неизвестна (или фирмена тайна).

Препоръчителните стъпки за кандидатстване

Първата стъпка, която се препоръчва е кандидатът да състави 60-секунден видеоматериал на английски език, в който да каже защо е най-подходящият кандидат за работа. Втората стъпка е да попълни он-лайн формуляр-молба за кандадатстване.

Ако у нас вече има подобна практика, то това е добре - няма по-добър начин от този да видиш предварително как кандадатът се самопреценява, при това само за 60 секунди! Вижте например този видеоматериал, на който победителят в конкурса Бен представя себе си:

Оценяването на кандидатите

Направо “зашеметяващо” е! Защото освен работодателят, право да избират имат и всички посетители на специалния сайт на работодателя, като за целта е трябвало да разгледат презентациите на кандидатите.

Идеята да се привличат “клиентите” на един бизнес в процеса на оценяване на кандидати за вакантна длъжност, е наистина страхотна. Става така, че този кандидат, на когото клиентите са гласували най-много доверие, впоследствие може да ги привлече много по-лесно да посетят острова със своите беседи, статии и информация!

Хитро, нали?

В резюме

Австралия показва нагледно какво означава съвременно управление на човчшките ресурси.. Желанието на работодателя да купи нов и компетентен служител е гарантирано с големи инвестиции от негова страна - бе обявено високо възнаграждение! Бяха обявени още и ясни условия за наемане, ясна длъжностна характеристика, както и конкретни очаквания за резултати, до които служителят трябва да достигне! Накрая, бюджетът за организация на цялата кампания бе солиден!





Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

Архив