30.07.2010 13:51 - Извънземни? Да, на дъното на океана
Автор: ivantodorov83 Категория: Други

image Снимка: Университет “Дюк”

Повечето образовани хора са чували за проекта SETI, чрез който учени от цял свят търсят сигнали от присъствието на разум във Вселената. Малцина обаче си дават сметка, че всъщност човечеството отдавна съжителства с на практика извънземни същества. Те обитават дъното на Световния океан, в условия, които са немислими за което е и да е същество от повърхността на планетата или плитките водни зони. И те не са бактерии.

Тези риби и други организми живеят при налягане стотици пъти по-високо от това на повърхността на планетата (налягането се повишава с една атмосфера за всеки 10 метра дълбочина), температурата на водата на тези дълбочини е близо до точката на замръзване, докато температурата на течностите, които бълват недрата на земята на океанското дъно се измерват с десетки и стотици градуси, много от тези същества обитават районите около гърлата на подводни вулкани, които изпускат течности, които са изключително отровни дори в малки концентрации. На всичкото отгоре там цари непрогледен мрак.

Само допреди 30-на години учените не вярваха че може да съществува живот на дълбочина под 1 000 метра, оказа се обаче, че морското дъно е приютило молюски, стриди, раци, риби, огромни червеи и други форми на живот, които на практика водят извънземен живот. И освен това, нови видове се откриват всяка година. А иначе рибата уловена на рекордната дълбочина от 8 372 метра е Abyssobrotula galatheae, която обаче не е извадена жива на повърхността от дълбините на Пуерториканската падина.

Тази риба, например, обитава дълбочини под 7 000 метра и учените не знаят почти нищо за нея. На практика тя няма очи, които всъщност са безполезни в такава среда, и вероятно притежава други високо развити сетивни органи, за да компенсира тяхната липса. От друга страна около 80-90% от дълбоководните същества използват химични вещества, за да създават биолуминисценция, излъчвайки около себе си сигнали в синьо, оранжево и жълто. И никой учен засега не се наема да обасни кой на кого сигнализира, защо и какво послание носят тези сигнали. Всъщност, с подобен проблем човекът би се сблъскал и при откриването на извънземен разум.

И макар доскоро учените да използваха старомодните традиционни мрежи, за да извадят на повърхността мистериозните дълбоководни обитатели, вече има специалисти, които се стремят да запечатат отблизо техния облик и начин на живот. Един от пионерите в това отношение е Еди Уайдър, която разработи камера за дълбоководни снимки, наречена Eye in the Sea, чрез която учените могат да заснемат живота на дъното на океана. И на практика Уайдър се опитва да установи контакт с един извънземен живот, не точно разум, но живот със сигурност неприличащ на нищо друго на нашата планета.

image Снимка: Австралийски музей на океана

Освен това, тези същества оцеляват в една непредставима за сухоземните животни среда. “В океана няма дървета или храсти, зад които животните могат да се скрият”, казва Уайдър пред Discover Magazine. “И въпреки това те трябва да играят на същите игри на криеница, както и сухоземните животни. Плячката трябва да се крие от хищниците, а хищниците да открият жертвата си. По този начин много животни осъществяват вертикална миграция, спускайки се в непрогледните тъмни води през деня, а през нощта изплуват до по-плитки води, за да търсят храна.”

Акула атакува камерата за дълбоководни снимки
Едно от най-изумителните открития на Eye in the Sea е в Мексиканския залив, където е разположена една от най-странните геоложки аномалии, наречена Басейн на Брайн. На дълбочина около 600 метра се намира подводно езеро, формирано от соли, които са се просмукали от морското дъно. Солената вода в езерото е по-плътна от морската вода и по този начин се образува истниско езеро с брегове и истинско вътрешно вълнение. Потоци от метан бълбукат из езерото и в тази извънземна среда живеят бактерии, с които се хранят молюски и червеи, които пък са храна за риби, а те от своя страна са храна за акули. Именно тук Уайдър успя да заснеме и гигантски двуметров калмар, който се оказа нов за науката вид. И огромна част от тези животни луминесцират т.е. разговарят помежду си на непознат за учените начин и на непознат език.

За да бъде разбран този език обаче, ще са необходими доста повече данни от събраните до момента. Едва през 2005 г. Цунеми Кубодера от Националния научен музей в Япония успя за пръв път да заснеме с подобна камера Taningia Danae, гигантски калмар, обитаващ дълбочини от над 1 000 метра. Още по странно е поведението на това същество, което на няколко пъти излъчва един дълъг и няколко къси светлинни сигнала към примамката на камерата, но без да атакува. “Вярваме, че това поведение може да представлява опит за комуникация”, твърди после Кубодера.

Проектите на Уайдър и Кубодера всъщност са един подводен аналог на телескопа “Хабъл” - и двата проекта на практика търсят живот в нечовешка среда. Единствената разлика е, че обитателите на океанското дъно все пак се намират на планетата Земя. Но те повече приличат на извънземни същества, отколкото на животни, с които човекът дели една и съща планета.

Тагове:   извънземни,   океана,

Следващ постинг
Предишен постинг

1. raders - Вероятно живот има навсякъде по ...
30.07.2010 19:14
Вероятно живот има навсякъде по света, а не само по земята. Открити са неимоверно много органични молекули /най-различни/ в междузвездното пространство. Което е база за възникване на живот при подходящи условия.
цитирай