03.10.2009 17:26 - Откриха причината за бързото интелектуално развитие на човека - Изключителното, в сравнение с другите примати, развитие на интелекта при човека се дължи на опре
Автор: ivantodorov83 Категория: Технологии

По данни на сътрудници на Университета в Калифорния (University of California), в хода на еволюцията на човека участък на ДНК, наречен HAR1, е претърпял за кратки срокове редица изключително важни изменения. Участъкът HAR1 е привлякъл вниманието на учените в хода на сравнителни изследвания на гените на човека, шимпанзето и други животни.

В генома на различните видове млекопитаещи, структурата на този участък се е съхранила практически без промяна, а у птиците и шимпанзето той се отличава с не повече от два елемента. В същото време у човека, в сравнение с най-близките му родственици – висшите примати – са открити 18 важни разлики в структурата на HAR1.

В хода на проучванията е открит и гена HAR1F, който се активизира в нервните клетки наречени Кахал-Ретциус. Тези клетки се появяват в ранните стадии на развитие на централната нервна система (ЦНС) на ембриона и играят ключова роля във формирането на слоестата структура на кората на главния мозък, регулират растежа на нервните клетки и образуването на връзки между тях.

Както предполагат учените, особеностите на гена HAR1F се състоят в това, че той не отговаря за синтеза на специфични белтъци, а регулира активността и взаимодействието на другите гени. Много е вероятно рязкото увеличение на обема и усложняването на структура на кората на главния мозък в хода на еволюцията на предците на човека да се е определяло от измененията в структурата и функциите на този ген, предполагат изследователите.

Докладът от изследванията е публикуван в новия брой на списание Nature.

Тагове:   откриха,   опре,